Brobygning og statistik

Brobygning og statistik

Vi skal se lidt på statistik og sandsynlighedsregning. Vi skal kaste lidt med nogle terninger, både fysiske og tænkte, under søge om firmaer holder hvad de lover og se om vi kan gøre livet for en matematiklærer mere simpelt.

Denne side inderholder materialer som vi skal bruge i forbindelse med undervisningen.

Terningekast

Vi skal kaste lidt med en terning. I regnearket herunder skal du indtaste i den første kolonne det antal øjne som du får. Det kan fx være 3.

Link til dokumentet findes her.

Simulation af terningekast

Vi skal se på hvordan der ser ud hvis vi kaster med en terning rigtig mange gange. Til det er det nemmere at lave en simulation af terninge kast i et regneark. Du kan lave det i excel eller du kan lave det i google sheets. Fremgangsmåden er skrevet herunder.

  1. I den første kolonne skal du i A1 skrive “terning 1
  2. I feltet A2 skal du skrive “=slumpmellem(1;6)” – denne kommando genererer et vilkårligt tal mellem 1 og 6.
  3. Kopiér celle A2 ned til A1001 (så du har 1000 terningekast)
  4. I kollone C skriver du i feltet C1 “øjne
  5. Herunder skriver du tallene 1 til 6.
  6. I kollonne D skriver du i feltet D1 “hyppighed“.
  7. Herunder skriver du “=tæl.hvis(A2:A1000,C2)
  8. Marker feltet D2 og træk i hjørnet cellen ned til D7.

Du kan evt. hente en skabelon her.

Normalfordeling

Vi har nu set på fordelingen af antallet af øjne når vi kaster med flere øjne. Den fordeling der fremkommer kalder vi en normalfordeling. Vi skal nu se lidt på normalfordelingen.

Videoen herunder fortæller om hvordan vi kan bruge en normalfordeling til at fortælle noget om sandsynlighederne for at noget sker.

For at finde sandsynligheder i en normalfordeling bruger vi det der kaldes en z-score tabel. Z-scoren fortæller os hvor mange standardafvigelser (\(\sigma\)) en værdi ligger fra middelværdien (\(\mu\)).

Sådan aflæser du z-scoren
  1. Beregn z-scoren med formlen: \(z = \frac{x – \mu}{\sigma}\)
  2. Find de første to cifre af z (f.eks. 1,2) i venstre kolonne
  3. FInde det tredje ciffer (f.eks 0,06 for z = 1,26) øverste i tabellen
  4. Finde krydset mellem række og kolonne – dette er din sandsynlighed.

Eksempel: Hvis z = 1,26, finder du 1,2 i venstre kolonne (13. række) i tabel nummer 2 og 0,06 øverst i tabellen (7. kolonne), hvilket giver 0,8962 eller 89,62%.

z-score tabel

Du finder tabellen over z-score herunder

Opgave 3

Et værksted producerer små metalplader. Det antages, at tykkelsen af de producerede plader er normalfordelt med en middelværdi på 2,50 mm og en spredning på 0,10 mm. Køberen kræver, at pladernes tykkelse højest må afvige med 0.15 mm fra middelværdien.

  • hvor mange procent af pladerne må kasseres?

Pladerne skal være mellem 2,35 mm og 2,65 mm. Beregn sandsynligheden for at være UDEN FOR dette interval.

Husk! Den samlede sandsynlighed er 1.

Acceptable plader: 2,35 mm til 2,65 mm

\(z_1=\frac{2,35 – 2,50}{0,10}=-1,50 \rightarrow P(Z<-1,50)≈0,0668\)

\(z_2=\frac{2,65 – 2,50}{0,10}=1,50 \rightarrow P(Z<1,50)≈0,9332\)

\(P(2,35<X<2,65)=0,9332 – 0,0668 = 0,8664\)

P(kasseres) = 1 – P(2,35<X<2,65) = 1 – 0,8664 = 0,1336 = 13,36%

Svar: Mellem 13-14% af pladerne må kasseres.

Konfidensintervaller

I statistikken har vi ikke altid mulighed for at måle på alt. Derfor udtager man ofte en stikprøve. Men hvordan kan vi ud fra en stikprøve sige noget om hvordan verdenen hænger sammen? 

Her kan man kigge på det der hedder et konfidensinterval. Et konfidensinterval er to tal, hvor imellem vi er 95% sikre på at vores middelværdi ligger.

Vi kan udregne disse to tal med følgende formel

\(\mu=\bar{x}\pm 1,96\frac{\rho}{\sqrt{n}}\)

Forklaring
  • \(\mu\) = den sande middelværdi (som vi søger)
  • \(\bar{x}\) = gennemsnittet af vores stikprøve
  • \(\sigma\) = standardafvigelsen (spredningen)
  • \(n\) = antal målinger i stikprøven
  • \(1,96\) = z-værdien for 95% konfidensintervallet

Opgave 5

Når man køber en lille (bitte) slikpose står der at den vejer 10 gram. Vi skal undersøge om denne påstand passer og at vi kan være sikker på at der er 10 gram i en pose. Vi antager en spredning på 0,3 gram.

Til læreren: Excel dokument til dataindsamling findes her