Opgave 1
A og B skal begge nå færgen i færgeby, som ligger 100 km borte.
A og B starter samtidig i bil, og A har beregnet, at han netop når færgen, hvis han kører de 100 km med en konstant hastighed på 80 km/h.
B har et ærinde 45 km fra start, som tager 10 min, men han håber at nå færgen, hvis han kører med 90 km/h (landevej) før opholdet og retten af vejen med 110 km/h (motorvej)
- Hvornår afgår færgen fra det tidspunkt, hvor A og B starter?
- Når B færgen? Hvornår er B i Færgeby?
- Indtegn graferne for A og B’s bevægelse i et (t,s)-diagram, og aflæs af graferne, hvor og hvornår de passerer hinanden.
- Udregn ud fra bevægelsesligningerne de nøjagtige tidspunkter, hvor de passerer hinanden.
Opgave 2
En formodentlig sindsforvirret mand springer ud fra toppen af rundetårn! (frit fald på 36 m).
- Hvor mange sekunder varer faldet?
- Med hvilken hastighed (km/h) rammes fortorvet?
Opgave 3
En bil antages at bremse med konstant acceleration. Ved hastigheden 60 km/h er bremselængden 21 m.
- Beregn accelerationen i m/s, og opskriv stræknings- og hastighedsfunktionen for bevægelsen under bremsningen
- Hvad bliver bremselængden, hvis hastigheden er 100 km/h?
I vådt føre nedsættes bremseevnen, dvs. accelerationen med 40%
- Beregn for vådt føre bremselængden ved 60 km/h og 100 km/h.
Ofte taler man om den effektive bremselængde, i det man indregner det stykke som bilen bevæger sig i førend reaktionstid, som sættes til 1 sek. fra en forhindring opdages.
- Beregn de effektive bremselængder i tørt føre ved hastigherne 60 km/h og 100 km/h
Opgave 4
En BMW 202 (0-60 km/h på 10 sek.) holder ved et stoplys ved siden af en Skoda Fabia (0-60 km/h på 6,0 sek.). Når lyset skifter accelerere de begge op til 60 km/h, og holder derefter denne hastighed.
- Hvor langt foran BMW’en er Skodaen, når BMW’en når de 60 km/h.